Klanttevredenheid meten

Klanttevredenheid meten: Welke methode past het beste bij jullie organisatie?

Customer Effort Score (CES)

De Customer Effort Score (CES) geeft antwoord op de vraag: “Hoeveel moeite heeft het je als klant gekost om antwoord te krijgen op je vraag. De antwoorden die de klant kan geven, variëren van zeer weinig moeite tot zeer veel moeite. Lees verder..

Klanttevredenheidsenquêtes

Korte klanttevredenheidsenquêtes zijn handig om data te verzamelen: het is een kleine moeite voor de klant, maar is heel waardevol voor jou.

Ben je opzoek naar voorbeelden van klanttevredenheidsenquêtes, stuur ons dan even een berichtje.

Net Promotor Score (NPS).

Met deze methode vraag je de klant: “Hoe waarschijnlijk is het dat je onze organisatie / bedrijf een vriend of collega zou aanbevelen”, op een schaal van 1-10. Op basis van dit antwoord kun je je klanten categoriseren.

Detractors (1 – 6):

Ontevreden klanten die mogelijk negatieve publiciteit creëren rondom je bedrijf en schadelijk zijn.

Passives (7 – 8):

Tevreden klanten in het algemeen, maar pas op: de concurrenten kunnen deze klanten wegkapen. In een minder erge setting zullen ze nog steeds jouw onderneming niet aanbevelen aan anderen.

Promoters (9 – 10)

Dit zijn de blijvertjes: jouw meest enthousiaste klanten. Zorg dat je ze niet kwijtraakt, want dit zijn de klanten die jouw bedrijf helpen groeien.

Met slechts een vraag kun je al een hoop leren over de tevredenheid van klanten – of met weinig moeite, kun je al goede resultaten behalen.